djungeltrekk

Efter två nätter på Koh Rong är vi tillbaka i Sihanoukville, Imorgon åker vi mot Phnom Penh och sen vidare mot Thailand. Vi skippar Vietnam då vi ej längre är sugna på att åka dit. Ho Chi Minh skulle vara det enda men känns som det blir dyrt och omständigt att svänga förbi där bara för det.

Nåväl äventyr finner vi ändå. På Koh Rong var vi sugna på att testa på trekkingen som det stod på om nätet. Vi tog på oss våra fivefingers och traskade iväg genom djungeln. Efter 30 min tappar vi bort stigen och går efter vad vi tycker ser ut som stigar. Därefter diskuterar  vi ett tag om huruvida vi ska ta oss igenom alla snår och hoppas stranden är så nära som vi tror eller om vi ska försöka vända. Vi finner stranden efter 45 min i djungeln. Lättade. vi börjar gå och tippar på att stranden är 3 km lång, den ser ju uppenbart längre ut än vad den är. Vi når andra sidan efter 1 h och 30 minuters promenad i blöt sand. Guesthouset vi stannar vid berättar att standen är 7km. Sen ska vi tillbaka. Inte så sugna på samma resa igen så vi frågar ett par fransmän om det finns en annan väg, jovisst den är lite längre men lättare. Vi börjar gå. Efter tre timmar i stekande sol med sammanlagt en liter vatten hittar vi en fiskarby där vi lyckas få tag på en vespataxi. Väl framme på hotellet kan jag meddela att vattnet aldrig smakat så gott och middagen var helt jävla gudomlig. Skavsår, ömma fötter, törst och hunger. Usch, men fram kom vi. Sammanlagt blev det en tur på 5 h och 30min i hetta och med minimalt vattenintag.  I övrigt var Long Beach som vi trekkade till en helt undebar strand med lite folk, helt klart vatten och sand vit som snö. Är så glad att jag fick se allt detta innan turismen kommer. Om två år beräknas flygplatsen på ön vara klar. Usch,vad detta paradis kommer förstöras!!

Nu ska jag väcka min lilla gris som sover, Dags för dusch och middag!

koh rong

Efter 3 h på havet kom vi äntligen fram till denna lilla paradisö. Supervita stränder och turkost, klart vatten. Det bästa av allt är ändå att det inte finns så mycket turister och vårt boende. En supermysig bungalow med vacker utsikt. Imorgon ska vi trekka till den andra stranden och sen ska vi ut på fisketur.

Solen har inte visat sig ordentligt på tre dagar nu, men vi ska be till solgudarna och hoppas på det bästa och hoppas det sprider sig över hela Asien som verkar ha åkt på nå molnsjuka.

sihanoukville

Vi befinner oss för tillfället i södra Kambodja, där alla stränder finns. Vattnet är klart och stränderna vita och långgrunda. Det här kommmer nog bli poppis om några år, kom ihåg det! Party inne i town och vid stränderna kommer barnfamiljerna och pensionärerna hänga.

Imorgon väntar en båttur till Koh Rong, en liten outvecklad ö som endast har elektricitet om kvällarna. Annars då. Vi tar det mest lugnt. Igår såg vi Django Unchained. Vi hade ett helt rum för osss själva och kunde styra allt själv. Mycket uppskattat med lite bra filmer om kvällarna för oss lite mer sofistikerade (flirtsmiley här).

Independence beach

Duktig DiCaprio i Django Unchained.

siem reap

Efter en drygt 6 h bussresa kom vi äntligen fram till Siem Reap idag. Imorgon väntar besök på tempelområdet och kring midnatt tar vi nattbussen tillbaka till Phnom Penh. Har just ätit en helt underbar middag och sitter nu och väntar på Jona som får en fotmassage. Själv var jag tvungen att hoppa över då jag slog till tån under trekkingen så nageln är halvt lös. Är inte så sugen på att få en massa oljor och skit dit då under så får snällt titta på.

På central market i Phnom Penh.

födelsedag

Nu har vi lämnat Malaysia och landat i Kambodjas huvudstad Phnom Penh. En del turister och en väldigt blandad stad. En del höga, fina byggnader och en hel del nedfallet. Detta är trots allt ett av världens fattigaste länder.

Imorgon väntar en heldag där vi ska besöka Killing Fields och Toul Sleng-fängelset som är kvarlevor från Pol Pots regim under 70-talet då han under några få år tog livet av uppemot 3 miljoner människor. Så sjukt att detta hände för mindre än 40 år sedan! Tror det kommer bli en intressant och lärorik födelsedag. Dagen avslutas med middag och bio. Bion är inte alls som det svenska konceptet. Utan här kör de med en paus mitt i filmen för toalettbesök och påfyllning av godislagret. Dessutom ska stolarna vara riktigt sköna. Kommer nog bli grymt! Middagen då? Den kör vi på ett av stadens rooftop resturants. Dessa finns det en hel del av, kan bero på att det är så smutsigt nere på marken.

Man märker verkligen att man utvecklas som människa för varje ny stämpel som tillkommer i passet. Ut ur ett land och in i ett annat, in med nya kulturer varannan vecka. Ja, världen är bra intressant på gott och ont. Fler borde prioritera flygbiljetter högre, det är verkligen ögonöppnande.

En fin vy från dagens flygtur! Ps. dessa tog oss på en mäktig nostalgitripp till krambjörnarnas rike bland molnen! <3

georgetown

Da ar vi ater i Batu Ferringhi efter tva natter i Georgetown. Tankte bjuda pa lite bilder, nu nar jag har mojlighet. I ovrigt langtar jag till Kambodja. Det har med religion har aldrig varit min grej men islam har verkligen fatt mig forbannad. De har sina javla boneutrop jamt och standigt. Kunde inte sova en kvall da jag vaknade till just nar jag somnat for att gubben borjade brola ut bonerna. Jona vaknade 06 morgonen efter av samma orsak. Dessutom far man sa sjukt ont i magen av att se mannen ga runt pa stranden endast iforda badshorts medan kvinnorna gar runt i en heltackande burka och jag lovar er det ar varmt har. Tank att ha dessa boneutrop i Sverige, nej tack somnen gar fore och vore inte det att godkanna detta kvinnorfortryck?

Apor pa Monkey beach.

Koh Lipe, ett riktigt paradis!

Kristallklart vatten!

koh lipe

Vi befinner oss för tillfället på Koh Lipe, en helt underbar ö med kristallklart, turkost vatten och vita stränder. Det marina livet är väldigt rikt så man kan snorkla i princip överallt. Igår hyrde vi snorkelutrustning och simmade runt på stranden, En massa fin fisk och fina växter. Dock ledde detta till att vi båda lyckades bränna övre ryggen och idag mår den inte så bra, Vi beslutade oss därför för att ta en båttur. Vi åkte till små öar och även runt Koh Lipe som har flera stränder! Maten då, jo jag har saknat thaimat så jävla gott!

Imorgon åker vi mot Georgetown i Penang dör vi spenderar en natt innan vi tar nattåget mot Kuala Lunpur för några dagar ned sightseeing. Lyckas inte få upp bilder från ipaden här :(

monkey beach

Sadarja, nu ska jag val kunna bjussa pa lite bilder fran bungy jumpen. Forovrigt har vi idag varit i en nationalpark dar vi trekkade genom en djungel, 3 km. Stenigt, hogt, lagt och sa en massa lianer. Tungt var det! Val framme kakade vi lite och sen matade vi apor som bor pa stranden, eller i skogen bredvid. Skitskoj! De tog maten ur vara hander. Har riktigt fina bilder, men hittade tyvarr inte kamerasladden. Sen var det bara att traska tillbaka. En underbart harlig dag! Imorgon tar vi baten till Langkawi och sen vidare till Koh Lipe, som tillhor Thailand. En liten o dar vi ska spendera tva natter.

Taggad!

Lite skakig om benen.

Penang

Hej och ha mina kara vanner! Sitter for tillfallet i Batu Ferringhi, Penang, Malaysia. Bast hittils. Vi bor pa ett stalle som heter Annie's Homestay. Ett tvadelat hus. Pa ena sidan bor en indisk familj som ager stallet och pa den andra sidan finns 8 rum som de hyr ut. Helt underbart. Trevliga manniskor och valdigt generosa. Pa morgonen ar frukosten serverad och man kan ga in och ut ur deras del hur man vill! Ett hett tips till folk som ska resa hit! Harligare manniskor far man soka lange efter.

En sjuk grej som hande igar. Vi anlande 09.30 pa morgonen. Dodstrotta efter en natt pa flygplatsen med noll somn. Val framme drog vi ivag pa aventyr och nar vi kom tillbaka insag vi att mobilen var borta, ingenstans att finna. Vi sparrade den och sen nagra timmar efter nar vi sitter ute pa terassen kommer taxikillen som korde oss pa morgonen. Han hade hittat var mobil och kom tillbaka med den! Guldvart, tank vilken manniska! Sa for tillfallet har vi ingen fungerande mobil, men ska forsoka atgarda detta.

For ovrigt da. Varmt och skont. Vattnet ar riktigt varmt, trevliga manniskor och billigt. Malaysia har verkligen fangat mig. Tyvarr inga bilder idag, ska forsoka ladda upp nagra pa ipaden senare. Hall ut!